Ochrona sygnalistów

Informujemy, że w DAGMA sp. z o.o. obowiązuje wewnętrzna procedura zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych dla sygnalistów tj. osób fizycznych dokonujących zgłoszenia nieprawidłowości, którym przyznano status sygnalisty na zasadach określonych w Ustawie o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r. (dalej: Ustawa).

 

CEL PROCEDURY

Celem Procedury jest ustalenie zasad dotyczących dokonywania zgłoszeń wewnętrznych oraz ich przyjmowania i procedowania.

 

KIM JEST SYGNALISTA?

Sygnalista to osoba fizyczna, która zgłasza informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą.

Sygnalistą może być m.in.:

  • pracownik,
  • pracownik tymczasowy,
  • osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • stażysta,
  • wolontariusz,
  • praktykant,
  • kandydat na pracownika, tj.osoba biorąca udział w procesie rekrutacji

 

W JAKI SPOSÓB MOŻNA DOKONAĆ ZGŁOSZENIA

Zgłoszenia można dokonać wysyłając maila na adres sygnalisci@dagma.pl.

Zgłoszenie powinno zawierać adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej sygnalisty. Sygnalista otrzyma potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia w terminie 7 dni od daty jego otrzymania, chyba, że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.

Każde zgłoszenie jest analizowane przez wyznaczoną Komisję ds. zgłoszeń, a w przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, podejmowane są odpowiednie działania następcze.

DAGMA sp. z o.o. nie przewiduje przyjmowania zgłoszeń anonimowych.

Niezależnie od dokonania zgłoszenia, sygnalista może przekazywać informacje o naruszeniu prawa również do Rzecznika Praw Obywatelskich albo do organów publicznych oraz w stosownych przypadkach, do instytucji organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.

 

TERMINS UDZIELENIA ODPOWIEDZI

Sygnalista otrzyma informację zwrotną na temat planowanych lub podjętych działań następczych wobec zgłoszenia i powodów takich działań w terminie do 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia. W przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, sygnalista otrzyma informację zwrotną dotyczącą zgłoszenia w terminie 3 miesięcy od dnia upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia. Sygnalista otrzyma informację zwrotną pod warunkiem podania adresu do kontaktu, na który należy ją przekazać.

 

OCHRONA PRZED DZIAŁANIAMI ODWETOWYMI

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie jego dokonywania i że stanowi informację o naruszeniu prawa. Jeżeli w toku postępowania wyjaśniającego okaże się, że sygnalista działał w złej wierze, zostaje on pozbawiony ochrony przewidzianej w Ustawie.

Wobec osoby dokonującej zgłoszenie nie mogą zostać podjęte działania odwetowe, ani próby lub groźby zastosowania takich działań.

Przykład działań odwetowych to m.in.

  • odmowa nawiązania stosunku pracy,
  • wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu,
  • obniżenie wartości wynagrodzenia,
  • niekorzystna zmiana miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy,
  • niekorzystne lub niesprawiedliwe traktowanie,
  • wstrzymanie udziału lub pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe,
  • dyskryminacja.

 

POUFNOŚĆ

Procedura zgłoszeń wewnętrznych oraz związane z przyjmowaniem zgłoszeń przetwarzanie danych osobowych uniemożliwiają nieupoważnionym osobom uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewniają ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.